Celem projektu "Innowacyjne rozwiązania w zakresie ochrony ludzi i budynków przed hałasem od ruchu kolejowego - InRaNoS" będzie stworzenie rozwiązań ograniczających emisje hałasu do otoczenia, co w połączeniu z wykorzystaniem materiałów pochodzących z recyklingu będzie skutkować mniejszym obciążeniem środowiska naturalnego.
W ramach prac przewiduje się opracowanie dwóch typów urządzeń ograniczających hałas: tłumików przyszynowych i tłumików torowych oraz wytycznych do ich stosowania na liniach kolejowych, na podstawie przeprowadzonych badań polowych i symulacji.
W trakcie projektu, składającego się z sześciu etapów, prototypowe urządzenia zostaną opracowane i kompleksowo przebadane w warunkach laboratoryjnych oraz przetestowane w warunkach operacyjnych. W początkowej fazie badań zostaną opracowane innowacyjne rozwiązania, dzięki analizie mechanizmów powstawania i ograniczania hałasu oraz symulacjom komputerowym odwzorowującym działanie projektowanych urządzeń wykonanym przez Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej. Następnie uzyskane rozwiązania zostaną dopracowane pod względem technicznym i wykonane przez firmę TINES oraz zabudowane na poligonie doświadczalnym przez firmę BUDIMEX. Dodatkowo, opracowane typy urządzeń zostaną przebadane pod kątem skuteczności ograniczania hałasu przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy. Wyniki badań polowych posłużą walidacji modeli numerycznych, poprawieniu prototypów oraz opisów do zgłoszeń patentowych urządzeń, a także do opracowania wytycznych ograniczania hałasu na liniach kolejowych.
Otrzymane prototypy urządzeń i wytyczne do wdrożenia w warunkach rzeczywistych pozwolą na dotrzymanie dopuszczalnych wartości hałasu na terenach podlegających ochronie akustycznej zlokalizowanych w bliskim sąsiedztwie linii kolejowych. Dodatkowo opracowanie i wprowadzenie nowych wytycznych dotyczących minimalizacji uciążliwości akustycznej przez eliminowanie hałasu u źródła dźwięku i w punkcie odbioru pozwoli na zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych, poprzez właściwy dobór środków minimalizujących do skali przekroczeń dopuszczalnych wartości poziomu hałasu oraz możliwość zabudowy tłumików torowych przy zwykłym krótkim zamknięciu bez ingerencji w tor.
Wartość projektu: 3 885 865,00 zł
Dofinansowanie: 1 575 857,00 zł
Wynagrodzenie PKP PLK: 1 575 857,00 zł
Copywrite © 2019 - Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Warszawska.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.