Projekty realizowane ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach konkursu „Strategiczne programy badawcze dla gospodarki” Wspólne Przedsięwzięcie BRIK
InRaViS - numer projektu: POIR.04.01.01-00-0029/17
InRaNoS - numer projektu: POIR.04.01.01-00-0030/17

Innowacyjne rozwiązania w zakresie ochrony ludzi i środowiska przed hałasem od ruchu kolejowego
PARTNERZY
Wydział Inżynierii Lądowej PW
Instytut Ochrony Środowiska (PIB)
BUDIMEX S.A.
TINES
FINANSOWANIE
Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK S.A.) w ramach konkursu 1/4.1.1/2017/POIR Poddziałanie 4.1.1 „Strategiczne programy badawcze dla gospodarki” Wspólne Przedsięwzięcie BRIK - numer projektu POIR.04.01.01-00-0030/17
POSTĘP REALIZACJI PROJEKTU
Obecnie trwają prace w ramach etapu I projektu, obejmujące analizę mechanizmów powstawania i ograniczania hałasu oraz symulacje komputerowe odwzorowujące działanie projektowanych urządzeń.
ZESPÓŁ BADAWCZY
Skład zespołu badawczego pod kierownictwem prof. dr hab. inż. Artura Zbiciaka oraz mgr inż. Cezarego Kraśkiewicza obejmuje pracowników poszczególnych konsorcjantów - naukowców, inżynierów, specjalistów, manadżerów, techników.
O projekcie

Celem projektu "Innowacyjne rozwiązania w zakresie ochrony ludzi i budynków przed hałasem od ruchu kolejowego - InRaNoS" będzie stworzenie rozwiązań ograniczających emisje  hałasu do otoczenia, co w połączeniu z wykorzystaniem materiałów pochodzących z recyklingu będzie skutkować mniejszym obciążeniem środowiska naturalnego.

W ramach prac przewiduje się opracowanie dwóch typów urządzeń ograniczających hałas: tłumików przyszynowych i tłumików torowych oraz wytycznych do ich stosowania na liniach kolejowych, na podstawie przeprowadzonych badań polowych i symulacji.

W trakcie projektu, składającego się z sześciu etapów, prototypowe urządzenia zostaną opracowane i kompleksowo przebadane w warunkach laboratoryjnych oraz przetestowane w warunkach operacyjnych. W początkowej fazie badań zostaną opracowane innowacyjne rozwiązania, dzięki analizie mechanizmów powstawania i ograniczania hałasu oraz symulacjom komputerowym odwzorowującym działanie projektowanych urządzeń wykonanym przez Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej.  Następnie uzyskane rozwiązania zostaną dopracowane pod względem technicznym i wykonane przez firmę TINES oraz zabudowane na poligonie doświadczalnym przez firmę BUDIMEX. Dodatkowo, opracowane typy urządzeń zostaną przebadane pod kątem skuteczności ograniczania hałasu przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy. Wyniki badań polowych posłużą walidacji modeli numerycznych, poprawieniu prototypów oraz opisów do zgłoszeń patentowych urządzeń, a także do opracowania wytycznych ograniczania hałasu na liniach kolejowych.

Otrzymane prototypy urządzeń i wytyczne do wdrożenia w warunkach rzeczywistych pozwolą na dotrzymanie dopuszczalnych wartości hałasu na terenach podlegających ochronie akustycznej zlokalizowanych w bliskim sąsiedztwie linii kolejowych. Dodatkowo opracowanie i wprowadzenie nowych wytycznych dotyczących minimalizacji uciążliwości akustycznej przez eliminowanie hałasu u źródła dźwięku i w punkcie odbioru pozwoli na zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych, poprzez właściwy dobór środków minimalizujących do skali przekroczeń dopuszczalnych wartości poziomu hałasu oraz możliwość zabudowy tłumików torowych przy zwykłym krótkim zamknięciu bez ingerencji w tor.

 

 

Wartość projektu: 3 885 865,00 zł

Dofinansowanie: 1 575 857,00 zł

Wynagrodzenie PKP PLK: 1 575 857,00 zł

 

 

 

Copywrite © 2019 - Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Warszawska.

Wszelkie prawa zastrzeżone.

Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Pokaż politykę prywatności.